Mladá fronta DNES
Autorská práva: za víc peněz víc spravedlnosti
21.10.1999 Kultura - Servis - Autor: VLADIMÍR VLASÁK - Strana:
15
Autorská práva: za víc peněz víc spravedlnosti P r a
h a - S připravovaným vstupem do Evropské unie získají autoři hudby
nebo textů silnější práva na ochranu svých děl. Po lidech, kteří je
veřejně šíří, budou požadovat víc peněz. Hlavně by se však do
budoucna v této oblasti měly nastolit přesnější a rovnější podmínky.
Nynější právní úprava říká, že každý, kdo veřejně vysílá nebo hraje
cizí hudbu, musí žádat její autory o souhlas. To by však bylo v
praxi těžko proveditelné, a tak tvůrce od roku 1919 hromadně
zastupuje << Ochranný svaz autorský>>
(OSA), jenž vybírá příslušné poplatky za užití děl od rozhlasových
či televizních stanic, pořadatelů koncertů, diskoték, ale i
hospodských, jimž hraje v restauraci rádio. "V Evropské unii
vybírají autorské organizace čtyřikrát i pětkrát víc, než je u nás
zvykem," prohlašují zástupci organizace OSA a dodávají, že trend
zvyšování autorských poplatků hodlají podporovat. V normálním
prostředí by to bylo logické, ale tuzemská scéna v takové situaci
není. Peníze potřebují také pořadatelé koncertů, aby vydrželi při
současném úpadku návštěvnosti. Už loni se některé poplatky
požadované organizací OSA dramaticky zmnohonásobily. Například
pořadatel akce v Náměšti na Hané měl platit čtyřikrát více než v
předchozím roce, aniž zdražil vstupné - konkrétně 22 031 korun.
Podobných případů bylo víc a z opozice vůči způsobu, jakým OSA
postupovala, vznikla Asociace pořadatelů akcí (APA). Vadí jí, že OSA
je v této zemi monopolní organizací a že vybírá autorské poplatky
dle vlastního rozhodnutí. Pořadatelé z APA proto podali stížnost
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten šalamounsky odpověděl, že
OSA sice neporušuje zákon, ale že nějaký orgán, který dohlíží na
výši poplatků, by mohl existovat při ministerstvu kultury. Problém
by měl řešit návrh nového autorského zákona, který dává rovněž víc
prostoru pro vznik dalších organizací, jako je OSA. Ta má zatím v
rukách jedinou licenci pro výkon hromadné správy autorských práv v
Česku. Pořadatelům rovněž vadí, že inspektoři organizace OSA
vyměřují poplatky podle kapacity sálu a ceny vstupenek. "Představte
si, že na koncert přijde pár lidí. Pořadatel, který prodělal, platí
ještě neúměrně vysokou částku za prázdný sál. Logické by bylo, kdyby
si autorské poplatky vypočítali z tržby," říká zástupce pořadatelů
Michal Konečný. "I my bychom na to rádi přistoupili, kdyby bylo na
pořadatele spolehnutí," namítá ředitel OSA Josef Slanina. V
republice prý probíhá mnoho "černých" akcí a kritizovaná metoda se
osvědčila jako nejobjektivnější například i v sousedním Německu.
"Když jim přijde více lidí, budou mít zase větší zisk," tvrdí
zástupci OSA na adresu pořadatelů. "Výpočet v závislosti na kapacitě
sálu je praxe ve světě naprosto obvyklá," soudí i Úřad pro ochranu
hospodářské soutěže. Členům APA je rovněž proti mysli, že OSA jaksi
"globálně" vybírá poplatky i za autory, které sama nezastupuje.
Takový autor pak obvykle ani netuší, že může peníze vymáhat až tři
roky zpětně. "Pokud se to dozví a nemávne nad tím rukou, čeká ho
zdlouhavé a často nereálné dokazování toho, že jeho díla byla užita.
Když je konečně u cíle, je mu přidělen honorář podle vnitřního
přerozdělovacího sazebníku OSA a pak mu OSA ještě strhne 30 procent
za to, jak pečlivě jeho peníze opatrovala," tvrdí zástupce
organizace APA Michal Konečný. Je nicméně fakt, že podle současných
zákonů OSA může vybírat poplatky i od těch autorů, které
nezastupuje.
|